Health

Hormonen, je menstruatiecyclus en dan ook nog eens trainen

2 februari 2021

Ik ga jullie iets vertellen over hormonen, je cyclus en hoe dit invloed kan hebben op je trainingen. Toen ik hierachter kwam, heeft het mij heel erg geholpen mij beter te voelen en mijn lichaam beter te begrijpen.

Voor mijn tweede zwangerschap hebben mijn man en ik in een fertiliteitstraject gezeten (icsi voor de kenners). Dit betekende dus veel hormonen spuiten een hoop onderzoeken en vooral een ontregeld lichaam en natuurlijk tijdens en na de zwangerschap speelden mijn hormonen ook een grote rol in hoe ik mij voelde. Dit is natuurlijk bij elke vrouw zo maar bij mij is dit sinds het traject allemaal een beetje anders geworden en heb ik hier veel meer last van gekregen.

Vet eten, maar dan goede vetten

Ik merkte dat mijn hormonen beรฏnvloed werden door wat ik at. Je lichaam heeft vet nodig om bijvoorbeeld cholesterol aan te maken en dit is weer belangrijk voor de aanmaak van je hormonen. Door meer gezonde vetten te eten merkte ik dat mijn lichaam daar heel goed op ging reageren (denk aan noten, avocado en vette vis). Ik had niet meer van die erge stemmingswisselingen die ik soms ineens kon hebben. Ik heb een moment gehad dat ik mij zo naar, down en sacherijnig voelde dat ik gewoon op de fiets gestapt ben en een heel stuk ben gaan fietsen. Waarheen? Geen idee. Ik moest gewoon weg voor mijzelf en mijn gezin, want ik was echt niet te genieten. Na het verhogen van mijn vetten in mijn eten werd dit dus veel beter en heb ik alleen tijdens mijn menstruatie nog dagen dat ik mij minder goed voel. Nog een voordeel met meer vetten eten was dat ik langer een vol gevoel had en dat ik ook echt het gevoel had dat ik goed had gegeten. Hierdoor had ik ook minder trek in ongezonde dingen.

Sporten en je menstruatie cyclus

Doordat ik steeds zwaarder ging trainen merkte ik dat mijn ene training veel beter ging dan de andere. Ik ging mij afvragen hoe dit kon komen. Eerst ging ik kijken wat er dan anders was op de dagen dat ik mij zwak voelde. Dit was altijd een paar dagen (ongeveer 3 tot 5 dagen) voordat mijn menstruatie begon. Geen energie om iets te doen, de kracht niet om gewicht op te tillen en dat frustreerde mij enorm. Toen ben ik gaan lezen over sporten en de menstruatiecyclus. Het blijkt dus zo te zijn dat ongeveer 5 dagen voordat je ongesteld wordt de hormoonspiegels van oestrogeen en progesteron het hoogst zijn (zie onderstaande afbeelding). Deze hormonen remmen en verminderen je spieraanmaak en het herstel en daardoor ben je minder fit voor je training en vermoeider na je training.

Toen ik dit allemaal wist ben ik dit zelf gaan testen. Aan het begin van mijn menstruatie ben ik erg zwak. Het is alsof mijn spieren niet willen meewerken en ook de buikpijn werkt dan niet mee. Ook weet ik dat doordat ik regelmatig plasma doneer mijn hemoglobinewaarde (Hb) altijd al aan de lage kant is (altijd net genoeg om te doneren) en tijdens mijn menstruatie zakt deze nog verder en hier word ik dus ook erg moe van.  Het lijkt echt alsof mijn kracht compleet verdwenen is, wat ik eerst met gemak op kon tillen lukt niet of met heel veel moeite. Het wordt elke dag een beetje beter, na ongeveer een week voel ik mij weer sterk en gaan mijn oefeningen veel beter. Mijn gewichten gaan in week twee van mijn cyclus weer omhoog en ik heb ook weer flinke spierpijn na een training. Een goede spierpijn waarvan je weet dat je goed getraind hebt en je spieren gaan groeien. Ook is de spierpijn na twee dagen wel weer zo goed als weg dus het herstel gaat ook goed. In week drie voel ik mij ook nog prima en gaan de trainingen nog goed. In de laatste week net voor de menstruatie voel ik dat ik weer sneller moe ben en het mij allemaal meer moeite begint te kosten. En zo gaan wij elke maand dit cirkeltje rond.

Luister naar je lichaam

Doordat ik dit ben gaan testen weet ik waarom mijn lichaam in bepaalde momenten in mijn cyclus minder sterk is dan andere momenten. Nog steeds probeer ik ook op die momenten alles eruit te halen wat erin zit, maar ik raak niet gefrustreerd als het niet lukt. Ik doe dan gewoon een set minder van de hele zware oefeningen en soms doe ik dan een set meer bij de wat lichtere oefeningen als ik daar de kracht voor heb om het toch nog een beetje te kunnen compenseren. Ik probeer vooral zo veel mogelijk naar mijn lichaam te luisteren. Het is nu eenmaal zo dat de hormonen in je lichaam allerlei functies regelen en processen beรฏnvloeden en dit kan je lichamelijk en geestelijk merken in zowel positieve als negatieve zin.

Luister dus naar je lichaam, en haal er uit wat er in zit maar raak niet gefrustreerd als het er niet in zit. Het is belangrijk om lief te zijn voor jezelf en als je tijdens je menstruatie een dag hebt waarbij je helemaal geen zin hebt om wat te doen maar liever chocola eet dan is dat ook okรฉ!

“Wees lief voor een ander, maar wees vooral lief voor jezelf”

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply