Health

Hoe ik 30 kilo ben afgevallen

2 februari 2021

Je leest het goed, ik had na de tweede zwangerschap een overgewicht van 30 kilo. Ik was erg ongezond en voelde mij ook heel slecht. Alles draaide om de kinderen, wat natuurlijk ook logisch is als moeder zijnde maar het is niet de bedoeling dat je jezelf vergeet. Ik walgde van mijzelf, kon niet naar mijzelf kijken en dacht ook regelmatig bij mijzelf als ik niet eens naar mijzelf kan kijken dan wil mijn man dat toch ook niet? Dat was natuurlijk niet zo, want hij zag eigenlijk pas dat ik echt wel te dik was toen ik al flink was afgevallen, gevalletje van liefde maakt blind? Haha! Of ik geloof gewoon alles wat mijn man mij wijsmaakt dat kan natuurlijk ook. Januari 2020 heb ik echt definitief de stap gezet, ik ging dit jaar gezond en fit worden!

Hoe begin je dan?

Dat vroeg ik mijzelf af, waar ga ik beginnen? Dit was echt niet mijn eerste afvalpoging, ik had al van alles geprobeerd. Een shake dieet, smoothie dieet, detox, koolhydraatarm, afval pillen, fatburners, pillen die je eetlust remmen. Echt een hoop verschillende manieren waar je van zou af vallen, ik trapte overal in. Ik viel er meestal ook wel van af, de eerste paar kilo’s en vervolgens kwamen ze er weer net zo hard aan en dan +5 kilo extra. Altijd als ik het dan op de gezonde manier deed dan duurde het mij veel te lang, ik ben van mijzelf een redelijk ongeduldig persoon en als het mij dan te lang duurde of als ik dan zelfs bij kwam dan gooide ik meteen de handdoek in de ring. Dit keer was ik vastbesloten om niet op te geven, dit jaar zou ik er echt voor gaan hoe lang het ook zou duren ik zou er alles aan doen om het te laten slagen. Ik heb de eerste paar maanden een coach gehad, omdat ik echt niet wist waar ik moest beginnen. Zij hielp mij met mijn voeding en maakte trainingsschema’s. Ik had ook tijdens de zwangerschap bekkeninstabiliteit gekregen en na de zwangerschap daar nog heel veel last van. Ook de extra kilo’s die ik mee moest dragen waren niet erg fijn voor mijn heupen, zij heeft mij wat simpele oefeningen gegeven om op mijn niveau toch te kunnen bewegen en sterker te worden. Iedereen moet ergens beginnen en iedereen zijn of haar begin is weer anders.

Voeding

Mijn coach maakte een voedingsschema en met dat schema zijn wij gaan puzzelen. Dus eerst kijken wat er zou gebeuren als ik een bepaald aantal calorieën zou eten, zou ik aankomen, op gewicht blijven of afvallen? Er gebeurde niet veel, ik kwam niet aan en het ging er niet af en zodoende ging ik beetje bij beetje minder calorieën eten, maar hield wel in de gaten dat ik genoeg voedingsstoffen binnen kreeg. Daarna viel ik gemiddeld 1 kilo per week af. De ene keer was het wat meer en soms viel ik niks af. Als ik niks afgevallen was kon ik daar natuurlijk flink van balen, zeker omdat ik zo erg mijn best deed. Als ik dan weer een baalmoment had dan had ik een gesprekje met mijn coach die mij dan weer kon oppeppen en ervoor kon zorgen dat ik niet gelijk wilde opgeven. Maar niet alleen door mijn voeding aan te passen kon ik de kilo’s afvallen, ik moest ook meer gaan bewegen.

Beweging

Alles deed pijn, mijn knieën mijn heupen mijn rug. Ik begon simpel met twee keer in de week een half uurtje fietsen op een fiets in de sportschool, en dan deed ik nog een paar simpele oefeningen zonder gewichten. Ik ging stukjes lopen en nam altijd de trap in plaats van de lift of een roltrap. Ik kon niet eens meer de trap oplopen zonder compleet buiten adem te zijn, het was echt vreselijk. Na een tijdje kon ik rustig aan iets meer, deed wat oefeningen met lichte gewichten en alles werd steeds een beetje makkelijker. Ik kwam makkelijker de trap op en daagde mijzelf uit steeds meer stappen te zetten elke dag. En toen… toen kwam de eerste Lock down en moesten de sportscholen dicht, net nu ik zo lekker bezig was. Vroeger skeelerden mijn tweelingzus en ik heel veel en we besloten dit weer op te pakken. Nog twee vriendinnen sloten aan en twee aan twee (met 1,5m afstand) gingen wij kilometers skeeleren. Heerlijk vond ik het en ik wilde steeds verder. Het ging ook steeds beter, steeds sneller en ook doordat ik afviel en mijn conditie beter werd kon ik mijzelf steeds meer uitdagen.

Toen de sportscholen weer open mochten kon ik weer gaan sporten. Ook hierin kreeg ik steeds meer plezier en probeerde ik mijzelf steeds meer uit te dagen. Ik stopte met mijn coach, omdat ik vond dat nu ik zo ver was gekomen het zelf verder kon. Ondertussen ging ik al 4 keer per week naar de sportschool en zag mijn lichaam veranderen. Na 10 maanden was ik 25 kilo en 3 kledingmaten afgevallen. Die laatste kilo’s waren het lastigst, hoe hard ik mijn best deed ze wilden er niet af. Toen besloot ik niet meer naar de kilo’s te kijken maar naar hoe ik mij voelde en hoe ik eruitzag. Ik maakte al progressie foto’s vanaf het begin en bleef dit nu nog steeds doen. Ik zag geen verschil in gewicht, maar ik zag op de foto’s hoe mijn buik strakker werd en mijn billen ronder. Sowieso kan mijn gewicht rondom mijn menstruatie wel 3 kilo verschillen! Uiteindelijk ging ik na een tijdje weer op de weegschaal staan en was ik ineens weer 3 kilo kwijt, dat was een verrassing! Af en toe snoep ik echt wel iets, maar ik doe het met mate en ik hou mijn calorieën bij en probeer hier een balans in te vinden. Als ik dan wat gesnoept hebt dan compenseer ik het door bijvoorbeeld een ander tussendoortje te laten staan of extra te bewegen. En soms laat ik het gewoon lekker gaan en dan pak ik het de dag er na gewoon weer op en gaan we weer goed verder. Vroeger kon ik mij daar zo rot over voelen als ik gesnoept had en dan dacht ik: ‘ach ik heb nu toch al gesnoept dan kan ik net zo goed die hele reep chocola op eten.’ Nu als ik snoep neem ik misschien een stukje (of 2) van een reep chocola of wat chips maar niet meteen heel de reep of de zak zoals ik vroeger wel deed.

Nieuw doel

Afvallen was mijn eerste doel, nu dat gelukt is heb ik een nieuw doel gesteld voor dit jaar en dat is nog sterker en fitter worden. Ik voel mij nog wel onzeker over het losse vel op mijn buik maar ik probeer mijzelf er aan te herinneren dat ook dit tijd nodig heeft om weer strakker te worden. (foto jan-nov 2020)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply